Usein kysyttyjä kysymyksiä laitteiden käytöstä, puhdistamisesta ja kunnossapidosta
Seuraavassa on vastauksia potilaiden usein esittämiin kysymyksiin, jotka koskevat laitteiden puhdistamista ja kunnossapitoa, vinkkejä laitteiden käytöstä, ja matkakäytön lisävarusteita.
Potilaiden auttaminen hoitolaitteen käytössä
Siihen voi olla useita syitä. Seuraavista ehdotuksista voi olla apua ongelman tunnistamisessa ja ratkaisemisessa:
- Tarkista, että potilaan laite on laitettu päälle ja että hänen maskinsa on säädetty oikein. Jos et ole varma siitä, miten potilaan maski säädetään, apua voi löytyä maskin sovittamista koskevista usein kysytyistä kysymyksistä. Jos potilaalla ilmenee suurta ilmavuotoa ja Smart Start/Stop -toiminto on päällä, laite ehkä pysähtyy automaattisesti ilmavuodon takia.
- Tarkista, että virtajohdon pistoke on kokonaan ja oikein liitettynä laitteeseen. Kun se on kunnolla paikallaan, virransyötön merkkivalo syttyy.
- Varmista, ettei virtalähteen tai laitteen päällä ole peitteitä tai muuta tavaraa.
- Tarkista, onko suodatin puhdas. Vaihda suodatin, jos se on tukossa.
- Jos kyseessä on S9-laite, tarkista, että laitteen kansi on kunnolla suljettu. Jos potilas käyttää kostutinta, varmista, että myös kostuttimen kansi on suljettuna ja että vesisäiliö on kunnolla paikallaan.
- Varmista, ettei potilas käytä käynnistys-/pysäytyspainiketta saadakseen yöllä valon nestekidenäyttöön, koska silloin hoito lakkaa.
- Tarkista, näkyykö näytöllä jokin viesti. Jos näytöllä näkyy viesti, noudata ohjeita saadaksesi viestin pois näytöltä.
- Kokeile irrottaa laite virransyötöstä ja liitä se sitten takaisin.
- Ajoittain voi esiintyä sähkönsyötön häiriöitä, jotka saavat laitteen sammumaan. Pyydä potilasta tarkistamaan, onko virta katkennut samanaikaisesti muista laitteista (esim. herätyskellosta).
- Jos potilaasi käyttää aktivoitua AirSense 10- tai AirCurve 10 -hoitolaitetta, löydät hyödyllistä tietoa AirView Remote Assist -etäopastuksesta, ja voit selvittää ongelman etäkäytössä.
Kokeile seuraavia ratkaisukeinoja:
- Kostutin. PAP-hoitolaitteen tai jonkin muun uniapnealaitteen käyttö voi joskus aiheuttaa nielun, nenän ja suun kuivumista ja tukkoisuutta. Tämä johtuu siitä, että laitteen kehittämä ilmavirtaus on usein suurempi kuin virtaus, jota potilaan keho on tottunut kostuttamaan. Kostuttimet ja lämpöletkut voivat lisätä kosteuden määrää potilaan hengittämässä ilmassa, mikä voi auttaa vähentämään tällaisia oireita ja tehdä hoidosta miellyttävämpää.
- Nenän tukkoisuutta vähentävä lääke. Nenän allergiaoireet ja tukkoisuus voivat johtua siitä, että potilas hengittää yöllä suun kautta. Silloin nielu ja suu kuivuvat, mikä voi haitata hänen uniapnean hoitoaan. Nenän tukkoisuutta vähentävä lääke tai antihistamiini voivat auttaa lievittämään näitä oireita.
- Leukaremmi. Jos potilaan nenä tai suu kuivuu uniapneahoidon aikana, se voi johtua siitä, että potilas nukkuu suu auki. Leukaremmi voi poistaa tämän ongelman, koska se pitää potilaan suun kiinni koko yön ajan.
- Kokokasvomaski. Krooniset nenän allergiat tai muut nenän ongelmat, kuten nenän vino väliseinämä, voivat vaikeuttaa nenän kautta hengittämistä. Asiaa voidaan auttaa kokokasvomaskilla, joka varmistaa, että potilas saa tarvitsemansa hoidon siitä riippumatta, hengittääkö hän nenän vai suun kautta.
Joillakin ihmisillä ilmenee PAP-laitteen käytön aikana turvotusta erityisesti hoidon alussa. Jos potilaallasi ilmenee turvotusta, kannattaa ehdottaa seuraavia ratkaisuja.
- Yritä välttää ilman nielemistä. Jos uniapnealaitteen käyttö on potilaalle uutta, hän voi normaalin hengittämisen sijasta niellä ilmaa. Ilman nielemisestä voi aiheutua turvotusta. Potilaan pitää yrittää hengittää mahdollisimman normaalisti hoitolaitetta käyttäessään.
- Kokeile APAP (automaattinen hengitysteiden ylipaine) -hoitolaitetta. Jos potilaan saaman paineen tulee vaihdella yön aikana, jokin ResMedin AutoSet™-hoitolaitteista voisi olla hyvä vaihtoehto. Nämä laitteet säätävät painetta automaattisesti koko yön potilaan hengitystavan mukaan. AutoSet-laitetta käyttämällä turvotus voi vähentyä, koska laite antaa vähemmän painetta, kun potilas tarvitsee vähemmän painetta.
Suosittelemme kokeilemaan seuraavia ratkaisukeinoja:
- Käytetään ”Ramp”-viivetoimintoa. Ramp-viivetoiminnon tarkoituksena on tehdä hoidosta miellyttävämpää. Se auttaa potilasta aloittamaan hoidon iltaisin, koska laite käynnistyy antamaan määrättyä hoitopainetta alempaa painetta ja nostaa sitten painetta hitaasti täyteen hoitopaineeseen viimeistään 45 minuutin kuluttua. Ramp-viivetoimintoa käytettäessä laitteella on enemmän aikaa saavuttaa määrätty hoitopaine ja potilaalla on enemmän aikaa nukahtaa miellyttävästi. Suosittelemme ResMedin AirSense 10 -hoitolaitteita käytettäessä ottamaan käyttöön AutoRamp-viivetoiminnon, joka tunnistaa automaattisesti, milloin potilas on nukahtanut, ja nostaa sitten paineen siitä hetkestä lähtien.
- APAP-hoitolaite. Jos potilaan saaman paineen tulee vaihdella yön aikana, jokin ResMedin AutoSet™-hoitolaitteista voisi olla hyvä vaihtoehto. Nämä laitteet säätävät painetta automaattisesti koko yön potilaan hengitystarpeiden mukaan.
- EPR-toiminto. ResMedin hoitolaitteissa on uloshengityksen paineenalennus (EPR) -toiminto, joka laskee painetta, kun potilas hengittää ulos. Hengittäminen voi silloin tuntua luonnollisemmalta ja miellyttävämmältä.
- Kärsivällisyyttä: muistuta potilaalle, että hoitoon tottuminen vie jonkin aikaa! Useimmilta ihmisiltä vie jonkin aikaa tottua käyttämään PAP-laitetta ja maskia joka yö. Jotkut potilaat totuttelevat maskin ja laitteen käyttöön pitämällä maskia kasvoillaan ja laitetta käynnissä päivällä esim. kun he katsovat televisiota.
Virransäästötilan tarkoituksena on vähentää energiankulutusta. Se saadaan päälle painamalla käynnistys-/pysäytyspainiketta 3 sekunnin ajan. Neuvomme, että potilas odottaa vähintään 2 minuuttia hoidon päättämisen jälkeen ennen kuin hän kytkee laitteen irti.
Jos potilaan hoitotietoja valvontaan etäseurantaa käyttämällä, laitteessa on oltava virta päällä, jotta tiedot voisi lähettää.
Miten potilaiden pitäisi puhdistaa kostuttimensa?
Säännöllisellä kunnossapidolla ja puhdistamisella potilaasi kostutin pysyy hyvässä toimintakunnossa ja hoitokokemuksesta tulee samalla miellyttävämpi.
Jokaisen kostuttimen käyttöohjeessa on juuri kyseisen laitteen ja sen osien puhdistamista koskevia ohjeita. Yleensä vesisäiliö tulee pestä joka päivä lämpimällä vedellä ja miedolla puhdistusaineella, huuhtoa perusteellisesti puhtaalla vedellä ja jättää kuivumaan suoralta auringonvalolta suojattuna. Kerran kuussa tarkastetaan, ettei vesisäiliö ole kulunut tai rikkoutunut. Vesisäiliö pitää vaihtaa, jos jokin sen osa on rikkinäinen, samentunut tai syöpynyt.
Potilaiden ei pidä käyttää kostuttimensa puhdistamisessa mitään seuraavista aineista, koska ne voivat vaurioittaa tuotetta ja lyhentää sen käyttöikää:
- Valkaisuaine-, kloori-, alkoholi- tai ammoniakkipohjaiset nesteet
- Kosteuttavat, antibakteeriset tai glyseriinipohjaiset saippuat
- Vedenpehmennysaineet ja muut kuin hyväksytyt kalkinpoistoaineet
Tässä ovat käytettäviksesi ResMed-lämminvesikostuttimen puhdistusohjeet:
Joka päivä
- Pese toisistaan irrotetut säiliön kansi, tiiviste ja pohjaosa lämpimällä vedellä ja miedolla pesuaineella.
- Huuhtele huolellisesti puhtaalla vedellä ja anna kuivua suoralta auringonvalolta suojattuna.
Kerran kuukaudessa
- Irrota läppäkannen tiiviste ja pese se lämpimällä vedellä ja miedolla pesuaineella.
- Pyyhi kostuttimen ulkopinta kostealla puhdistusliinalla ja miedolla pesuaineella.
Huomaa, että toisistaan irrotetut säiliön kansi, tiiviste ja pohjaosa voidaan pestä myös astianpesukoneessa kevytpesu- tai lasipesuohjelmilla (ainoastaan ylähyllyllä). Valkoiset jauhemaiset kertymät vesisäiliössä voidaan poistaa liuoksella, jossa on yksi osa etikkaa ja 10 osaa vettä.
Katso puhdistusta koskevia tarkkoja ohjeita letkun käyttöohjeesta. Yleisesti ottaen hengitysletku pitäisi irrottaa joka päivä vetämällä holkin tarttumapinnoista. Ripusta hengitysletku puhtaaseen kuivaan paikkaan odottamaan seuraavaa käyttöä.
Huomaa: Älä ripusta hengitysletkua suoraan auringonvaloon, sillä letku voi ajan mittaan kovettua ja lopulta haurastua.
Hengitysletkua ei saa pestä pesukoneessa tai astianpesukoneessa.
Potilaiden tulee irrottaa hengitysletku hoitolaitteesta ja maskista kerran viikossa vetämällä holkin tarttumapinnoista ja pestä se lämpimässä vedessä miedolla puhdistusaineella. Letku tulee huuhtoa perusteellisesti ja ripustaa se puhtaaseen, kuivaan paikkaan kuivumaan. Letku liitetään laitteen ilmanpuhallusaukkoon ja maskiin seuraavan kerran, kun laitetta käytetään.
ResMed on suositellut ja validoinut puhdistus- ja desinfiointimenetelmät sellaisia lämminvesikostuttimia varten, joita käytetään useammalla eri potilaalla unilaboratoriossa, klinikalla tai sairaalassa. Katso ohjeita ResMedin kostuttimien desinfiointiohjeesta.
Desinfiointiohjeet vaihtelevat kuitenkin maakohtaisesti. Jokaisen terveydenhuollon laitoksen tulee toimia näiden ohjeiden sijasta ensisijaisesti omien toimintatapojensa mukaan.
Laitteet ja SD-kortit
Suosittelemme käyttämään ResMedin toimittamia SD (Secure Digital) -kortteja, jotka on validoitu vastaamaan lain määräämiä turvallisuusstandardeja.
ResMed on valinnut useita SD-kortteja, jotka vastaavat lain määräämiä turvallisuusvaatimuksia (esim. IEC 60601-1) ja toimittaa niitä hoitolaitteiden kanssa tai lisävarusteena Kaikki markkinoilla olevat SD-kortit eivät vastaa lain määräämiä vaatimuksia tai niitä ei ole testattu ja validoitu toimimaan ResMedin laitteiden kanssa.
Se vaihtelee hoitolaitteen mukaan. Esim. S9-hoitolaitteesta voidaan tallentaa 1 gigatavun SD-kortille helposti käyttötiedot 365 päivältä, yksityiskohtaiset tiedot 30 päivältä ja erittäin tarkat tiedot seitsemältä päivältä. AirSense 10 – tai AirCurve 10 -hoitolaitteilta voidaan tallentaa käyttötiedot enintään 365 päivältä ja yksityiskohtaiset ja erittäin tarkat tiedot 30 päivältä.
Eivät. Nämä SD-kortit toimisivat heidän laitteissaan, jos niiden kanssa käytettäisiin sovitinta, mutta ne eivät ole osoittaneet vastaavansa tämän laitteen osalta terveydenhuollon laitteiden turvallisuusstandardin IEC 60601-1 vaatimuksia. Siksi ResMed suosittelee, ettei niitä käytetä.
Eivät. Secure Digital High Capacity (SDHC) -kortit sekä mini- ja micro SDHC- ja SDXC-kortit eivät toimi minkään ResMedin hoitolaitteen kanssa.
AirSense 10- ja AirCurve 10 -laitteissa on avattava SD-kortin kansi, jotta SD-kortti voidaan ottaa pois. Ota SD-kortti pois painamalla SD-korttia, kunnes se vapautuu, ja vedä se sitten pois. Laita SD-kortti paikalleen laitteeseen painamalla sitä, kunnes kuuluu naksahdus. Suosittelemme, että laitat SD-kortin paikalleen, kun laitteessa ei ole virta päällä. SD-kortti voidaan laittaa paikalleen myös silloin, kun laitteessa on virta päällä mutta se ei anna hoitoa. Jos kortti on otettava pois tietojen tarkistamiseksi, odota vähintään kaksi minuuttia hoidon päättymisen jälkeen ennen kuin otat SD-kortin pois laitteesta.
Kaikissa AirSense 10- ja AirCurve 10 -laitteissa on SD-korttipaikan vieressä merkkivalo, joka ilmaisee, milloin kortin voi ottaa pois ja milloin ei. Kun merkkivalo vilkkuu, on odotettava, kunnes laite on lakannut käyttämästä SD-korttia. Voit ottaa SD-kortin turvallisesti pois, kun merkkivalo on sammunut.
ResMed-laitteiden kanssa matkustaminen
Kyllä. ResMedin valikoimiin kuuluu 90 W:n virtalähde, jonka avulla ResMedin hoitolaite ja sen kostutin voidaan liittää verkkovirtaan. Jos potilas ei tarvitse kostutinta, pienempi ja kevyempi 30 W:n virtalähde voisi olla kätevämpi. Sellainen on saatavissa vain S9-hoitolaitteisiin.
Nämä virtalähteet voidaan liittää vaihtovirtaa antaviin pistorasioihin, mutta ei tasavirtaa antaviin pistorasioihin. Jos potilaat haluavat virtaa hoitolaitteeseensa auton tai veneen akusta tai vastaavasta, he tarvitsevat tasavirtamuuntimen.
Kyllä. ResMedin valikoimiin kuuluu tasavirtamuunnin, jolla potilaat saavat virtaa ResMedin hoitolaitteisiin auton tai veneen akusta tai vastaavasta. Huomaa, ettei tasavirtamuuntimia saa käyttää ventilaattoreiden kanssa.
Kyllä. Valikoimaamme kuuluva SlimLine-letku on yksi markkinoiden ohuimmista ja taipuisimmista letkuista. Se on 40 prosenttia kevyempi, 20 prosenttia ohuempi ja vie jopa 35 prosenttia vähemmän tilaa kuin tavallinen CPAP-letku, mistä syystä se on ihanteellinen matkoilla. Letkun virtaviivaisen rakenteen ansiosta potilaiden on helpompi vaihtaa nukkumisasentoa ilman, että letku vetää maskia, jolloin maski pysyy tiiviinä ja tukevana.
ResMedin AirMini-, AirSense 10- ja AirCurve 10 -kuljetuslaukut ovat ihanteellisia matkakumppaneita ResMedin hoitolaitteille. Nämä vankat, kätevät ja tilavat laukut suojaavat hoitolaitetta, kostutinta, hengitysletkua ja maskia matkoilla. Laukuissa on säilytystilaa myös lisävarusteille, kuten puhdistusliinoille ja varasuodattimille.
Kuljetuslaukut ovat hyvin pehmustettuja, helppoja pakata ja käteviä kantaa kädensijasta tai mukavalla olkahihnalla.
Valikoimaamme kuuluu vankkoja, varta vasten Astral- ja Stellar-ventilaattoreille ja niiden lisävarusteille suunniteltuja kuljetuslaukkuja. Kaikki nämä laukut voidaan kiinnittää vuoteeseen tai pyörätuoliin. Ventilaattoreiden näyttö ja toiminnot ovat käytettävissä, jolloin potilaat ja heidän hoitajansa näkevät ja pääsevät toimimaan hälytysten ja valvontatoimintojen edellyttämällä tavalla ottamatta ventilaattoria pois laukusta.
Astral-kuljetuslaukku suojaa potilaan elämää ylläpitävää Astral-ventilaattoria ja sen lisävarusteita liikkeellä oltaessa. Kuljetuslaukkua on helppo kantaa kädessä tai reppuna, koska siinä on leveät, mukavat olkahihnat. Ventilaattorin näyttö ja toiminnot ovat täysin käytettävissä, kun ventilaattori on laukun sisällä. Astral-ventilaattorin hälytykset toimivat kuljetuslaukussa 45–75 dBA:n äänenvoimakkuudella (viisivaiheinen porrastus), jotta liikkeellä voidaan olla turvallisesti ja hoidon suhteen rauhallisin mielin.
Stellar-kuljetuslaukkua käyttäessään potilaat voivat olla varmoja siitä, että tämä vankka ja tarkoituksenmukainen laukku suojaa ventilaattoria iskuilta, pölyltä ja vedeltä
Jatka tarkastelua
Laitteen kunnossapito ja vaihtaminen
Jotta hoito olisi tehokasta, laite ja sen osat on vaihdettava määräajoin.
Maskien usein kysytyt kysymykset
Onko sinulla kysymyksiä maskien sovittamisesta, puhdistamisesta tai muusta maskeihin liittyvästä aiheesta? Tästä löydät vastauksia näihin ja moniin muihin kysymyksiin.
Takuu
Etsitkö potilaan maskin, CPAP-laitteen tai muun ResMed-tuotteen takuuehtoihin liittyviä tietoja? Katso vastauksia tästä.